martes, 14 de mayo de 2013

Article 8 – La única lluita que es perd és la que s'abandona


La crisi de confiança

En èpoques de crisi, ens sembla que tot s’ensorra i ho veiem tot negre, tenim la sensació que la situació se’ns ha anat de les mans i adoptem una visió catastròfica cap a tot el que ens envolta. Però tot això és justament el que no hem de fer. Primer, hem de tranquil·litzar-nos, respirar fons i pensar una solució al problema que tenim davant.

En el cas de les empreses, aquestes han de fer exactament el mateix. Sinó, moltes de les grans que avui en dia tenim com a referència pel seu èxit a nivell internacional, ja haguessin fracassat.

Però, sens dubte, les situacions de crisi que poden patir les empreses fan que els professionals de les Relacions Públiques hagin d’intervenir. Per tant, estan proporcionant feina a un sector que s’esforçarà intensament per ajudar-les. Així doncs, ja tenim un motiu pel qual pensar positivament. A més, després d’una etapa dolenta, sempre ve una remuntada.

Podríem dir llavors que les crisis de confiança han estat i són una via per on els RRPP han entrat en moltes companyies que han patit grans contratemps i els és difícil recuperar la confiança que tant els ha costat guanyar al llarg del temps.

En Relacions Públiques, la confiança és la capacitat de satisfer les expectatives que té el públic. En altres paraules, és el que la societat espera d’una marca, de l’empresa.

De vegades, el més difícil no és guanyar-se el públic amb un bon acte de RRPP, sinó fer que aquest es fidelitzi amb la companyia, és a dir, una vegada hem aconseguit que els nostres projectes assoleixin una certa notorietat, cal aconseguir el manteniment dels nostres clients. Que no ens abandonin sinó que ens acompanyin ara i sempre.

Un exemple molt proper és el cas de l’empresa Nestlé que va haver de retirar del mercat els raviolis de la línia Buitoni ja que contenien carn de cavall quan teòricament s’havien elaborat amb carn de boví.  

Un altre mal tràngol d’aquest tipus el va viure l’empresa de refrescos Coca-Cola. L’any 1999, a Bèlgica es van donar un centenar de casos d’intoxicació arrel de les begudes. Coca-Cola va haver de retirar totes les llaunes del mercat, renovar-les i informar de tots els passos que havia seguit.



Tot i així avui explicarem en profunditat un tema actual bastant polèmic: els rumors sobre patrocinis de baralles de gossos de la famosa marca de cervesa holandesa Heineken.








Fa no molt temps van sortir a la llum unes imatges que circulaven per les xarxes socials mostrant una baralla de gossos amb cartells publicitaris verticals i clarament visibles al fons, de Heineken. L’empresa no ha tardat gens en desmentir tal barbaritat. Per això, ha dedicat al seu web oficial un apartat on parla detalladament del tema i explica la tota la veritat.

En primer lloc cal dir que es tracta d’una imatge impactant i totalment inacceptable. Com a companyia i propietària de la marca, mai han donat suport ni en donaran conscientment a cap esdeveniment, establiment o individu embolicat en aquest tipus d’activitats. Això va en contra dels valors de l’empresa.




A causa de la impressió i la importància del cas, des de que els van informar d’aquest assumpte a través de Facebook, van iniciar una investigació i van descobrir múltiples fets.

Primerament, el local de la fotografia és un club nocturn situat a Mongòlia. En segon lloc, el local va permetre la realització d’una baralla de gossos de la qual no tenien cap coneixement previ i en la qual no estaven involucrats de cap manera.

I tercer, l’amo del local va confirmar verbalment que els cartells publicitaris de Heineken eren visibles a la fotografia perquè la nit anterior el club va ésser decorat per a un esdeveniment promocional. El propietari de l’establiment va admetre que va cometre un error greu al no retirar els cartells un cop finalitzada la celebració.
L’esdeveniment en qüestió no tenia res a veure amb la baralla dels animals.

Aleshores, basant-se en aquestes dades, l’empresa va deixar ben clar quines accions durien a terme.

Van retirar tot el material publicitari del local. Després van eliminar tot l’estoc del producte actual del club. També es van assegurar de posar punt i final a la relació amb aquell local, assegurant-se que les seves marques no tornessin a estar disponibles.
I per acabar van donar instruccions al seu distribuïdor local per a que comprovés cada indret on estiguessin les seves marques amb la finalitat de garantir que no es realitzés cap activitat il·legal com aquesta.

Per tal de tancar el tema, van deixar molt clar que en el cas de detectar qualsevol tipus d’acció il·legal, farien exactament el mateix procediment i retirarien el seu producte  immediatament. D’aquesta manera podran mantenir l’objectiu de la marca i continuar garantint el compliment de les seves normes estrictes per les campanyes de publicitat i activitats promocionals, certificant que respecten tant el fons com la forma del seu propòsit.

En darrer lloc, van agrair a tots els consumidors de Heineken el fet d’informar sobre aquesta trista situació. L’empresa va afirmar que estaven impactats i dolguts  per la difusió de tals imatges. Entenien però completament el nivell de sentiment negatiu entre els seus consumidors després del que havia succeït. Tot i així, apreciaven que una àmplia majoria preguntés sobre el seu punt de vista abans de prejutjar i van animar els clients a fer un ús de les xarxes socials per alertar-los d’aquest tipus de situacions. 


En definitiva, cal destacar la paciència i la perseverança que ha mostrat Heineken envers l’incident. El procés que ha seguit per solucionar el problema ha estat molt adequat, explicant pas a pas el que faria, quan ho faria i com ho faria. Si bé la notícia va ser exactament igual de sorprenent pels consumidors habituals com per l’empresa en sí, han aconseguit que actualment ja no es parli del tema i que la gent pugui gaudir tranquil·lament i de forma responsable de la cervesa en la qual confien. 


imaginaloquepuedas.blogspot.com







Fonts emprades i webs d’interès:





 

No hay comentarios:

Publicar un comentario