lunes, 13 de mayo de 2013

Article 5 – El paper de les Relacions Públiques


Actualment, en la societat en la qual vivim, hi ha molta gent que es pregunta quin és el paper o quina és la funció de les Relacions Públiques. Què són realment? La majoria té una idea equivocada o s’hi acosta parcialment però potser no és del tot correcta.
Avui resoldrem tots aquests dubtes tant bàsics com útils per a tots aquells amants de les Public Relations.

Per començar citarem la definició de Relacions Públiques extreta de la IPRA (International Public Relations Association):

“Public relations is a management function of a continuing and planned character, through which public and private organizations and institutions seek to win and retain the understanding, sympathy, and support of those whith whom they are or may be concerned by evaluating public opinion about themselves in order to correlate, as far as posible, their own policies and procedures to achieve by planned and widespread information more productive co-operation and more efficient fulfillment of their common interests.”

Per tant, el paper de les RRPP esdevé una funció clarament comunicativa. Podem dir que hi ha quatre elements clau al voltant del concepte.
El primer és que les Relacions Públiques expressen. En segon lloc, argumenten, s’esforcen a l’hora de buscar continguts per justificar les accions de les empreses, plantejant els punts de vista d’aquesta. A continuació, vehiculen, és a dir, es dediquen a organitzar les plataformes i els diversos eixos de comunicació. I en quart i darrer lloc, justifiquen les accions de les organitzacions, empreses o entitats, sobretot quan es comunica una promesa o hi ha hagut algun tipus de problema i es necessita una solució ràpida. 


Si ens poséssim a buscar actes de Relacions Públiques segurament trobaríem milers i milers d’exemples. Però avui ens centrarem en una festa tradicional de Catalunya, que any rere any, es converteix en tota una acció de RRPP. Estem parlant de la diada de Sant Jordi.




El dia del mític Sant Jordi és un molt bon exemple per acabar d’entendre el que s’explicava al principi. De fet, a grans trets, tots els “dies de”, en altres paraules, els dies festius (com per exemple, el dia de la Dona o del Càncer), esdevenen grans ocasions per posar en pràctica les Relacions Públiques i donar publicabilitat (Publicity), motiu principal pel qual aquestes van aparèixer. A més, aquestes commemoracions acostumen a tenir unes característiques comunes, que s’expliquen tot seguit.

La primera utilitat és el fet de posar en consonància les persones que protagonitzen un tema o que treballen per alguna cosa en particular. En el cas de Sant Jordi, el món de la literatura amb els seus lectors, de la cultura, de l’Administració i els creadors d’art són els grans protagonistes. 


Seguidament, aquests tipus de dies tenen un simbolisme molt fort vinculat a alguna cosa. Aplicant-ho a la diada de Sant Jordi, estaríem parlant de la rosa i del llibre (com a símbol nacional de Catalunya), l’heroi Sant Jordi, el sentiment profundament català, etc.
Per últim, creen també una experiència, una atmosfera, un espai al voltant d’un concepte. Fent referència a Sant Jordi, ens trobem davant d’un ambient al voltant del catalanisme. 

www.que-leer.com

   
Com a conclusió, el dia de Sant Jordi és una gran festivitat, estimada per la majoria, que suposa una oportunitat per a que tant editorials, mitjans de comunicació, escriptors, floristeries, botiguers de diferents gremis, persones influents en l’opinió pública, etc. puguin donar-se a conèixer més que mai, aprofitant el dia on tothom surt al carrer per mostrar i difondre la seva feina entre els diferents indrets de Catalunya.

TV3, per exemple, va retransmetre tota la celebració en directe durant tot el dia. Fent entrevistes als diferents escriptors del moment i ensenyant com es vivia la diada tant a Lleida, Tarragona com a Barcelona, entre d’altres.
A més, la premsa (en especial, la regional) va dedicar algunes pàgines a parlar dels llibres més exitosos i de la importància del dia sobretot a nivell cultural i social. 



Fonts emprades i webs d’interès:




 







No hay comentarios:

Publicar un comentario