Actualment, en la societat en la
qual vivim, hi ha molta gent que es pregunta quin és el paper o quina és la
funció de les Relacions Públiques. Què són realment? La majoria té una idea
equivocada o s’hi acosta parcialment però potser no és del tot correcta.
Avui resoldrem tots aquests
dubtes tant bàsics com útils per a tots aquells amants de les Public Relations.
Per començar citarem la definició
de Relacions Públiques extreta de la IPRA
(International Public Relations
Association):
“Public
relations is a management function of a continuing and planned character,
through which public and private organizations and institutions seek to win and
retain the understanding, sympathy, and support of those whith whom they are or
may be concerned by evaluating public opinion about themselves in order to
correlate, as far as posible, their own policies and procedures to achieve by
planned and widespread information more productive co-operation and more efficient
fulfillment of their common interests.”
Per tant, el paper de les RRPP
esdevé una funció clarament comunicativa. Podem dir que hi ha quatre elements
clau al voltant del concepte.
El primer és que les Relacions
Públiques expressen. En segon lloc, argumenten, s’esforcen a l’hora de buscar
continguts per justificar les accions de les empreses, plantejant els punts de
vista d’aquesta. A continuació, vehiculen,
és a dir, es dediquen a organitzar les plataformes i els diversos eixos de
comunicació. I en quart i darrer lloc, justifiquen
les accions de les organitzacions, empreses o entitats, sobretot quan es
comunica una promesa o hi ha hagut algun tipus de problema i es necessita una
solució ràpida.
Si ens poséssim a buscar actes de
Relacions Públiques segurament trobaríem milers i milers d’exemples. Però avui
ens centrarem en una festa tradicional de Catalunya, que any rere any, es
converteix en tota una acció de RRPP. Estem parlant de la diada de Sant Jordi.
|
El dia del mític Sant Jordi és un
molt bon exemple per acabar d’entendre el que s’explicava al principi. De fet,
a grans trets, tots els “dies de”, en altres paraules, els dies festius (com
per exemple, el dia de la Dona o del Càncer), esdevenen grans ocasions per
posar en pràctica les Relacions Públiques i donar publicabilitat (Publicity), motiu principal pel qual
aquestes van aparèixer. A més, aquestes commemoracions acostumen a tenir unes
característiques comunes, que s’expliquen tot seguit.
La primera utilitat és el fet de
posar en consonància les persones que protagonitzen un tema o que treballen per
alguna cosa en particular. En el cas de Sant Jordi, el món de la literatura amb
els seus lectors, de la cultura, de l’Administració i els creadors d’art són
els grans protagonistes.
Seguidament, aquests tipus de
dies tenen un simbolisme molt fort vinculat a alguna cosa. Aplicant-ho a la diada
de Sant Jordi, estaríem parlant de la rosa i del llibre (com a símbol nacional
de Catalunya), l’heroi Sant Jordi, el sentiment profundament català, etc.
Per últim, creen també una
experiència, una atmosfera, un espai al voltant d’un concepte. Fent referència
a Sant Jordi, ens trobem davant d’un ambient al voltant del catalanisme.
www.que-leer.com |
Com a conclusió, el dia de Sant
Jordi és una gran festivitat, estimada per la majoria, que suposa una
oportunitat per a que tant editorials, mitjans de comunicació, escriptors, floristeries,
botiguers de diferents gremis, persones influents en l’opinió pública, etc.
puguin donar-se a conèixer més que mai, aprofitant el dia on tothom surt al
carrer per mostrar i difondre la seva feina entre els diferents indrets de
Catalunya.
TV3, per exemple, va retransmetre
tota la celebració en directe durant tot el dia. Fent entrevistes als diferents
escriptors del moment i ensenyant com es vivia la diada tant a Lleida,
Tarragona com a Barcelona, entre d’altres.
A més, la premsa (en especial, la
regional) va dedicar algunes pàgines a parlar dels llibres més exitosos i de la
importància del dia sobretot a nivell cultural i social.
Fonts
emprades i webs d’interès:
No hay comentarios:
Publicar un comentario