martes, 14 de mayo de 2013

Article 6 – Un salt per a la posteritat


Els subjectes promotors 

El subjecte de Relacions Públiques és l’actor (participant, membre de) d’un procés d’aquestes. Dit d’una altra manera, els subjectes són persones, entitats o institucions que participen, promouen, inicien, desenvolupen, executen o reben les actuacions d’un procés de RRPP.

NO són subjectes un hotel, els guanyadors dels premis Goya,...
que ho són els mitjans de comunicació, els professionals que s’encarreguen d’organitzar esdeveniments, els que paguen, els que preparen l’escenari...

Per tant, el subjecte ha de ser una persona o entitat que intervingui en el procés de Relacions Públiques, que activi la relació entre les diverses parts i que es situï en l’inici, durant o al final d’una activitat de RRPP.

Una vegada aclarit el concepte en el context de les RRPP, podem començar a parlar dels subjectes promotors.

El subjecte promotor és aquell subjecte que posa recursos, l’espai material, les persones i impulsa projectes de RRPP. També promou en el sentit ampli de la paraula l’activitat de RRPP per incidir en l’opinió pública.
Té una intencionalitat de prestigi i reputació, a base d’ampliar l’esfera d’influència social.

Les funcions bàsiques del subjecte promotor són 3. En primer lloc, finança. En segon, impulsa, és a dir, genera recursos humans, materials i sinèrgies per tal que els projectes es facin realitat. En tercer lloc, és l’encarregat de posar en contacte públics, persones professionals i persones de l’empresa. Això ho fa amb la finalitat de dinamitzar les campanyes i projectes de RRPP.

Pel que fa a la classificació, segons la seva ordenació jurídica, es divideixen en persones físiques i persones jurídiques. El primer grup engloba tot tipus d’individus, personatges famosos, etc. Hi ha persones físiques privades (aquelles que només es representen a elles mateixes i a entitats privades) com per exemple Risto Mejide, i públiques, aquelles que inicialment representen o estan vinculades a una entitat pública (com ara Artur Mas).
El segon grup inclou empreses, organitzacions, associacions, institucions (públiques o privades, amb o sense ànim de lucre).

Segons la titularitat/propietat, hi ha de dos tipus: aquells que pertanyen a persones físiques privades i aquells que pertanyen a individus públics o altres personalitats enteses com a jurídiques. Per exemple, la RENFE pertany a l’Estat.
Seguint amb la classificació, segons la configuració jurídica, els subjectes promotors poden ser empreses, associacions, fundacions, caixes d’estalvis, cooperatives, administracions i institucions.



Per entendre millor el concepte parlarem d’un cas que segur tothom recorda i que sense cap mena de dubte, no va passar desapercebut per cap persona del planeta.
Es tracta del projecte, pensat amb molt temps d’antelació, de l’equip de Red Bull anomenat Red Bull Stratos que va tenir lloc l’octubre del 2012. 







La persona protagonista, el paracaigudista austríac Felix Baumgartner va entrar en els llibres de la història completant amb èxit la missió a les portes de l’espai. El salt en caiguda lliure l’atribuí tres rècords històrics, a més de suposar una informació molt valuosa per al futur.

En primer lloc, va ser el primer ésser humà en trencar la barrera del so, sense cap tipus de suport mecànic. Els càlculs van concloure que el paracaigudista va rompre la barrera del so durant els primers 40 segons de la caiguda, arribant a uns 1.342,8 km/h.
Segon rècord: ésser la caiguda lliure des del punt més alt (39.045 metres), quan el rècord anterior, establert fa 52 anys pel coronel Joe Kittinger, era de 31.333 metres.
Per últim, el fet va constituir el vol tripulat en globus al punt més llunyà de la Terra (a 39.068 metres d’alçada), sent l’anterior rècord de 34.668 metres. El globus, impulsat per heli, tenia parets de només 0,02 mm de densitat.  

Cal dir també que Felix Baumtgartner va efectuar el salt en un entorn hostil  en el qual no hi havia oxigen suficient com per a que un ésser humà sobrevisqués, amb una temperatura extremadament baixa i una pressió atmosfèrica inferior a l’1% en comparació amb el nivell del mar. L’austríac va saltar des d’una càpsula, protegit exclusivament pel seu vestit pressuritzat i el seu casc.  





Aquest projecte i sobretot l’èxit i la repercussió mediàtica que va tenir van ser brutals. Va suposar un pas cap al desconegut. Fins el moment, mai s’havia completat un salt en caiguda lliure d’aquesta magnitud, i des d’aquesta alçada. No obstant això, gràcies a la participació de ments privilegiades, una exhaustiva preparació, la més avançada tecnologia i la determinació de Felix Baumgartner, l’equip de la missió Red Bull Stratos va adquirir la confiança per complir els seus objectius i l’esperit de superació diari.

Red Bull i la NASA van finançar tot el projecte, van ser els que van aportar tot el material necessari per dur-lo a terme i van aconseguir que durant tot un dia, persones de diferents continents compartissin un esdeveniment únic. Van fer que tothom estigués pendent de l’acció. Però, com tot gran esdeveniment, Red Bull no va ser l'únic subjecte promotor. També van participar la NASA (National Aeronautics and Space Administration) com ja hem dit, la marca suïssa de rellotges de luxe Zenith i podríem dir inclús que el propi Felix Baumgartner va ésser un dels subjectes protagonistes encarregat de promoure i viure l'experiència en primera persona.

Va ser un acte increïble i inoblidable no només en l’àmbit de les Relacions Públiques, sinó en tots els sentits. El subjecte promotor, Red Bull ja estava ben posicionat en el mercat i tenia un èxit mundial considerable. Però amb aquest fet, va guanyar una popularitat extraordinària. Va aconseguir que milers i milers de persones d’arreu del món estiguessin ben atentes a la caiguda, les xarxes socials van explotar, tots els mitjans de comunicació possibles van cobrir l’espectacular notícia i va ocupar nombroses portades de la premsa.
 





 

No hay comentarios:

Publicar un comentario