Els subjectes promotors
El subjecte
de Relacions Públiques és l’actor (participant, membre de) d’un procés d’aquestes.
Dit d’una altra manera, els subjectes són persones, entitats o institucions que
participen, promouen, inicien, desenvolupen, executen o reben les actuacions d’un
procés de RRPP.
NO són
subjectes un hotel, els guanyadors dels premis Goya,...
SÍ que ho són
els mitjans de comunicació, els professionals que s’encarreguen d’organitzar
esdeveniments, els que paguen, els que preparen l’escenari...
Per tant, el
subjecte ha de ser una persona o entitat que intervingui en el procés de
Relacions Públiques, que activi la relació entre les diverses parts i que es situï
en l’inici, durant o al final d’una activitat de RRPP.
Una vegada
aclarit el concepte en el context de les RRPP, podem començar a parlar dels
subjectes promotors.
El subjecte promotor és aquell subjecte
que posa recursos, l’espai material, les persones i impulsa projectes de RRPP.
També promou en el sentit ampli de la paraula l’activitat de RRPP per incidir
en l’opinió pública.
Té una
intencionalitat de prestigi i reputació, a base d’ampliar l’esfera d’influència
social.
Les funcions
bàsiques del subjecte promotor són 3. En primer lloc, finança. En segon,
impulsa, és a dir, genera recursos humans, materials i sinèrgies per tal que
els projectes es facin realitat. En tercer lloc, és l’encarregat de posar en
contacte públics, persones professionals i persones de l’empresa. Això ho fa
amb la finalitat de dinamitzar les campanyes i projectes de RRPP.
Pel que fa a
la classificació, segons la seva ordenació jurídica, es divideixen en persones físiques i persones jurídiques. El primer grup engloba tot
tipus d’individus, personatges famosos, etc. Hi ha persones físiques privades
(aquelles que només es representen a elles mateixes i a entitats privades) com
per exemple Risto Mejide, i públiques, aquelles que inicialment representen o
estan vinculades a una entitat pública (com ara Artur Mas).
El segon grup
inclou empreses, organitzacions, associacions, institucions (públiques o
privades, amb o sense ànim de lucre).
Segons la
titularitat/propietat, hi ha de dos tipus: aquells que pertanyen a persones
físiques privades i aquells que pertanyen a individus públics o altres
personalitats enteses com a jurídiques. Per exemple, la RENFE pertany a l’Estat.
Seguint amb
la classificació, segons la configuració jurídica, els subjectes promotors poden
ser empreses, associacions, fundacions, caixes d’estalvis, cooperatives,
administracions i institucions.
|
Per entendre
millor el concepte parlarem d’un cas que segur tothom recorda i que sense cap
mena de dubte, no va passar desapercebut per cap persona del planeta.
Es tracta del
projecte, pensat amb molt temps d’antelació, de l’equip de Red Bull anomenat Red Bull
Stratos que va tenir lloc l’octubre del 2012.
La persona
protagonista, el paracaigudista austríac Felix Baumgartner va entrar en els
llibres de la història completant amb èxit la missió a les portes de l’espai.
El salt en caiguda lliure l’atribuí tres rècords històrics, a més de suposar
una informació molt valuosa per al futur.
En primer
lloc, va ser el primer ésser humà en trencar la barrera del so, sense cap tipus
de suport mecànic. Els càlculs van concloure que el paracaigudista va rompre la
barrera del so durant els primers 40 segons de la caiguda, arribant a uns
1.342,8 km/h.
Segon
rècord: ésser la caiguda lliure des del punt més alt (39.045 metres), quan el
rècord anterior, establert fa 52 anys pel coronel Joe Kittinger, era de 31.333
metres.
Per últim,
el fet va constituir el vol tripulat en globus al punt més llunyà de la Terra
(a 39.068 metres d’alçada), sent l’anterior rècord de 34.668 metres. El globus,
impulsat per heli, tenia parets de només 0,02 mm de densitat.
Cal dir
també que Felix Baumtgartner va efectuar el salt en un entorn hostil en el qual no hi havia oxigen suficient com
per a que un ésser humà sobrevisqués, amb una temperatura extremadament baixa i
una pressió atmosfèrica inferior a l’1% en comparació amb el nivell del mar. L’austríac
va saltar des d’una càpsula, protegit exclusivament pel seu vestit pressuritzat
i el seu casc.
|
Aquest
projecte i sobretot l’èxit i la repercussió mediàtica que va tenir van ser
brutals. Va suposar un pas cap al desconegut. Fins el moment, mai s’havia
completat un salt en caiguda lliure d’aquesta magnitud, i des d’aquesta alçada.
No obstant això, gràcies a la participació de ments privilegiades, una
exhaustiva preparació, la més avançada tecnologia i la determinació de Felix
Baumgartner, l’equip de la missió Red
Bull Stratos va adquirir la confiança per complir els seus objectius i l’esperit
de superació diari.
Red Bull
i la NASA van finançar tot el projecte, van ser els que van aportar tot el material necessari
per dur-lo a terme i van aconseguir que durant tot un dia, persones de diferents
continents compartissin un esdeveniment únic. Van fer que tothom estigués
pendent de l’acció. Però, com tot gran esdeveniment, Red Bull no va ser l'únic subjecte promotor. També van participar la NASA (National Aeronautics and Space Administration) com ja hem dit, la marca suïssa de rellotges de luxe Zenith i podríem dir inclús que el propi Felix Baumgartner va ésser un dels subjectes protagonistes encarregat de promoure i viure l'experiència en primera persona.
Va ser un
acte increïble i inoblidable no només en l’àmbit de les Relacions Públiques,
sinó en tots els sentits. El subjecte promotor, Red Bull ja estava ben posicionat en el mercat i tenia un èxit
mundial considerable. Però amb aquest fet, va guanyar una popularitat
extraordinària. Va aconseguir que milers i milers de persones d’arreu del món
estiguessin ben atentes a la caiguda, les xarxes socials van explotar, tots els
mitjans de comunicació possibles van cobrir l’espectacular notícia i va ocupar
nombroses portades de la premsa.
Fonts emprades i webs d’interès:
No hay comentarios:
Publicar un comentario