sábado, 11 de mayo de 2013

Article 2 - The Business Sphere of Public Relations


Avui parlarem d’un dels molts models emergents que tenen a l’abast les empreses. S’anomena The Business Sphere of Public Relations i va ser ideat pel Sr. Enric Ordeix l’any 2005. Està basat en un dels corrents teòrics principals de les RRPP, el sociològic (James Grunig). A favor d’aquest corrent, hi ha autors que tenen conceptes o models plantejats a partir d’una perspectiva de Relacions Públiques en la qual les organitzacions han d’aproximar-se i relacionar-se amb els seus entorns, és a dir, han d’establir contacte amb els públics de referència. Podem fer esment a les paraules del teòric nord-americà de les Relacions Públiques que és molt encertada:

“Per tenir èxit empresarialment, s’ha de tenir èxit en les relacions amb tots els públics que l’empresa involucra.” (James Grunig)

Així doncs, el model d ’Ordeix consisteix en quatre àmbits.

El primer és el Corporate Ambit. Aquí, l’empresa ha de saber com definir-se de cara als seus empleats, als propietaris i accionistes. També cal ser capaç d’explicar l’empresa en determinats nuclis. En definitiva, és la personalitat de l’empresa (ser conscient de “com sóc i com ho explico”).

En segon lloc tenim el Social Ambit. En aquest cas es tracta de definir l’empresa, d’explicar-la a dos grans blocs: d’una banda, a la COMUNITAT (veïns físics, ONGs, activistes, etc.) i d’una altra, a l’ ADMINISTRACIÓ PÚBLICA (institucions públiques i política).

En la tercera posició tenim el Journalistic Ambit. En aquest terreny s’estudia com es vincula l’organització amb els mitjans de comunicació convencionals i no convencionals. És necessari que el professional tingui uns certs requisits com ara coneixements de periodisme o capacitat per argumentar de manera adequada.

En darrer lloc hi ha el Comercial Ambit. Intenta atraure el líder d’opinió (clients, en aquest cas) i a més pretén fer-los seus, propis (com ara les prescriptores o les empreses farmacèutiques, entre d’altres).
Existeixen tres grans públics de mercats: clients, proveïdors i distribuïdors.
Podríem dir doncs que dins del marc comercial entra tot allò que tingui a veure amb clients i productes.



www.compromisorse.com



 Portant aquests àmbits a la pràctica podem fer servir com a exemple l’empresa francesa fabricant d’automòbils Renault. L’empresa és totalment conscient i conseqüent de tots els impactes generats pel desenvolupament de la seva activitat, i tal i com han fet des dels seus orígens, estan totalment implicats en ser part de la solució i fer front als nous reptes futurs. Per aquest motiu, Renault ha creat la fundació per la Mobilitat Sostenible.

                                                   
Aquesta fundació neix amb la vocació de donar valor a la societat i aprofitar tot el potencial de Renault pel foment, la divulgació, investigació i formació en àmbits com la mobilitat sostenible, la seguretat vial, el medi ambient, l’educació i la diversitat. Per tant, vol apostar per construir una mobilitat sostenible a l’abast de tothom de manera que esdevingui un vector de progrés per la societat i contribueixi a un desenvolupament més sostenible pel nostre planeta.
A més, el seu lema és Drive The Change (“Impulsar el canvi”). Així doncs, es posiciona en el mercat com una empresa que es compromet amb el medi ambient i amb els seus clients. A part d’estar al dia de totes les innovacions i optar per noves games d’automòbils 100% elèctrics.

Tot aquest apartat correspon al Corporate Ambit, així és com es defineix l’empresa i els interessos pels quals es mou. Encara que també pertany al Social Ambit ja que la Fundación RENAULT para la Movilidad Sostenible és una institució sense ànim de lucre, el patrimoni del qual es destina a la realització dels objectius d’interès general  propis de la mateixa fundació.


Pel que fa a la relació de l’empresa amb els mitjans de comunicació (Journalistic Ambit), Renault realitza diverses notes de premsa i esdeveniments així com impulsa projectes per tal de donar-se a conèixer tant a nivell intern (competència dins del sector) com extern (públics).
Aquestes activitats són cobertes per diferents diaris i cadenes de televisió. Un bon exemple d’això és l’esdeveniment que va dur a terme el passat 19 de març en el qual anunciava l’adaptació d’un vehicle d’Autoescola per a persones de mobilitat reduïda a Palència. 

www.arpem.com
Quant al Comercial Ambit, l’empresa mitjançant promocions com “Ven y pruébalo”, al seu web oficial ofereix la possibilitat de reservar el cotxe amb el qual els clients puguin estar interessats per tal de prendre una decisió millor i més segura.
També realitza altres tipus de promocions com ara obsequiar els consumidors amb unes entrades pel cinema fent que visitin els concessionaris Renault, una manera doncs d’atraure més clients.

En conclusió, amb aquesta anàlisi hem pogut observar que l’empresa francesa Renault està al dia de tot el seu entorn i té cura de tots els àmbits proposats a la Business Sphere of PR, tenint en compte sempre la satisfacció dels seus clients, la innovació i cuidant també la seva imatge corporativa.





Fonts emprades i webs d’interès: 







No hay comentarios:

Publicar un comentario